Ostatnie cztery godziny pozostały na zegarze na Kickstarterze dla projektu o nazwie Ghost. Czym on jest? Ghost, to, najogólniej mówiąc, nowa platforma bloggerska. Autorzy wyszli z założenia, że pomimo swej obecnej potężnej konstrukcji, elastyczności i ogromnej popularności, WordPress stracił z oczu cel, do którego został stworzony – publikację. Początkowo WordPress umożliwiał jedynie tworzenie bloga. Dziś za jego pomocą można stworzyć witrynę internetową firmy, galerię zdjęć, filmów, czy nawet sklep internetowy. To nie jest nic złego, takie narzędzie, w dodatku darmowe, daje użytkownikom możliwość dopasowania go do swoich potrzeb. Ale co, jeżeli ktoś chce TYLKO publikować?
Ten problem rozważyli autorzy Ghost, i zabrali się za tworzenie tylko i wyłącznie systemu zarządzania blogiem. Ghost ma być lekki, łatwy w obsłudze, ładny i przejrzysty, bez zbędnych wodotrysków (choć, jak WordPress, będzie obsługiwał tworzone przez użytkowników wtyczki i szablony). Co w tym takiego niezwykłego? Technologia. Ghost odchodzi od standardowego WordPressowego dashboardu jak tylko się da. Stosując Markdown, możesz pisać kod na podzielonym ekranie, widząc w czasie rzeczywistym zmiany, jakie zachodzą w poście. Sam panel sterowania przypomina mi kafelki w nowym Windows 8, co jest dobrym, czytelnym i przejrzystym rozwiązaniem. A będąc w temacie: Ghost z automatu jest responsywny, to znaczy, że dostosowuje wyświetlaną zawartość do urządzenia, np. tabletu czy telefonu. W WordPressie zależy to od używanego motywu. Ma też wbudowaną obsługę portali społecznościowych. Nie potrzebuje dodatkowych pluginów, które są często niezoptymalizowane i powodują problemy.
Choć Ghost powstaje głównie z myślą o małych, osobistych blogach, nic nie stoi na przeszkodzie, by uczynić z niego wielki portal z mnóstwem użytkowników. Autorzy stawiają przede wszystkim na elastyczność i dopasowanie bloga do potrzeb użytkownika.
Jednym z partnerów Ghost jest WooThemes, jeden z największych producentów szablonów do WordPress, co pozwala żywić nadzieję, że szablony jakie powstaną do Ghost będą najwyższej jakości. Pozostaje tylko pytanie o licencje – WooThemes większość swoich szablonów wydaje jako premium, czyli te, za które trzeba zapłacić. Jak to się ma do filozofii autorów Ghost – wszystko za darmo, wszystko dla wszystkich? Zobaczymy.
Premiera Ghost dla zwykłych śmiertelników (czyli wszystkich, którzy na Kickstarterze nie zapłacili złamanego grosza) zapowiedziana jest na przełom lata i jesieni tego roku, mówi się o wrześniu. Sam projekt osiągnął już pierwszy krok inwestycyjny, jednak drugiego raczej nie przeskoczy (76% i tylko 3 i pół godziny). Mimo wszystko, Ghost powstanie raczej bez większych opóźnień. Jestem naprawdę ciekaw końcowego efektu i śledzę rozwój projektu na bieżąco. Wszystkich bloggerów również do tego zachęcam, więcej można znaleźć na stronie tryghost.org oraz na Kickstarterze.
Zostaw komentarz