Ghost – rewolucja czy ewolucja

Ostatnie cztery godziny pozostały na zegarze na Kickstarterze dla projektu o nazwie Ghost. Czym on jest? Ghost, to, najogólniej mówiąc, nowa platforma bloggerska. Autorzy wyszli z założenia, że pomimo swej obecnej potężnej konstrukcji, elastyczności i ogromnej popularności, WordPress stracił z oczu cel, do którego został stworzony – publikację. Początkowo WordPress umożliwiał jedynie tworzenie bloga. Dziś za jego pomocą można stworzyć witrynę internetową firmy, galerię zdjęć, filmów, czy nawet sklep internetowy. To nie jest nic złego, takie narzędzie, w dodatku darmowe, daje użytkownikom możliwość dopasowania go do swoich potrzeb. Ale co, jeżeli ktoś chce TYLKO publikować?

Ten problem rozważyli autorzy Ghost, i zabrali się za tworzenie tylko i wyłącznie systemu zarządzania blogiem. Ghost ma być lekki, łatwy w obsłudze, ładny i przejrzysty, bez zbędnych wodotrysków (choć, jak WordPress, będzie obsługiwał tworzone przez użytkowników wtyczki i szablony). Co w tym takiego niezwykłego? Technologia. Ghost odchodzi od standardowego WordPressowego dashboardu jak tylko się da. Stosując Markdown, możesz pisać kod na podzielonym ekranie, widząc w czasie rzeczywistym zmiany, jakie zachodzą w poście. Sam panel sterowania przypomina mi kafelki w nowym Windows 8, co jest dobrym, czytelnym i przejrzystym rozwiązaniem. A będąc w temacie: Ghost z automatu jest responsywny, to znaczy, że dostosowuje wyświetlaną zawartość do urządzenia, np. tabletu czy telefonu. W WordPressie zależy to od używanego motywu. Ma też wbudowaną obsługę portali społecznościowych. Nie potrzebuje dodatkowych pluginów, które są często niezoptymalizowane i powodują problemy.

Choć Ghost powstaje głównie z myślą o małych, osobistych blogach, nic nie stoi na przeszkodzie, by uczynić z niego wielki portal z mnóstwem użytkowników. Autorzy stawiają przede wszystkim na elastyczność i dopasowanie bloga do potrzeb użytkownika.

Jednym z partnerów Ghost jest WooThemes, jeden z największych producentów szablonów do WordPress, co pozwala żywić nadzieję, że szablony jakie powstaną do Ghost będą najwyższej jakości. Pozostaje tylko pytanie o licencje – WooThemes większość swoich szablonów wydaje jako premium, czyli te, za które trzeba zapłacić. Jak to się ma do filozofii autorów Ghost – wszystko za darmo, wszystko dla wszystkich? Zobaczymy.

Premiera Ghost dla zwykłych śmiertelników (czyli wszystkich, którzy na Kickstarterze nie zapłacili złamanego grosza) zapowiedziana jest na przełom lata i jesieni tego roku, mówi się o wrześniu. Sam projekt osiągnął już pierwszy krok inwestycyjny, jednak drugiego raczej nie przeskoczy (76% i tylko 3 i pół godziny). Mimo wszystko, Ghost powstanie raczej bez większych opóźnień. Jestem naprawdę ciekaw końcowego efektu i śledzę rozwój projektu na bieżąco. Wszystkich bloggerów również do tego zachęcam, więcej można znaleźć na stronie tryghost.org oraz na Kickstarterze.

Komentarze

3 odpowiedzi na „Ghost – rewolucja czy ewolucja”

  1. Awatar Nawra
    Nawra

    A nie czasami 762% co oznacza że już dawno przekroczyli limit? ;p

    1. Awatar kamster

      Tam jest 76% 😀 I nie, nie przekroczyli. Osiągnęli co prawda pierwszy stopień, żeby w ogóle wystartować projekt, ten drugi ma za zadanie zdobyć pieniądze na dodatkowe repozytoria, oraz każdy fundator dostał by roczny hosting za darmo

      1. Awatar Nawra
        Nawra

        Aaa, dobrze, nie na to spojrzałem, mój błąd 😀

Zostaw komentarz